Herstarter vertelt; na 37 jaar weer voor de klas Herstart in het Amsterdamse openbare basisonderwijs

Na 37 jaar weer terug voor de klas

Carla van Paridon (56) studeerde 37 jaar geleden af aan de Pedagogische Academie, toen de banen voor leerkrachten niet voor het oprapen lagen. Ze besloot door te studeren en adviseert nu schooldirecteuren bij het opzetten van hun beleid. Maar na al die jaren kriebelt het. Met een stage en een cursus voor herintreders wil ze erachter komen of het vak van leraar nog steeds haar roeping is.

‘Bijzonder is het wel’, geeft Van Paridon toe. In haar huidige functie als beleidsmedewerker Onderwijs en Kwaliteit bij PO-stichting Amstelwijs, doet ze audits bij scholen en voert ze gesprekken met schooldirecteuren over hun jaarplannen. Op andere dagen loopt ze een basisschool binnen als stagiair-leerkracht. ‘Dat is een heel andere positie’, zegt Van Paridon. ‘Ik geef er ook een vaste baan voor op en ik ga er in salaris op achteruit, maar dat heb ik er voor over. Het duurt nog elf jaar voordat ik met pensioen ga. De laatste tijd ging het steeds vaker door mijn hoofd: zou het niet leuk zijn om toch nog les te gaan geven? Nu er een lerarentekort is ontstaan en er veel werk te vinden is, durf ik de gok aan.’

Cursus voor herintreders
Daarom volgt Van Paridon een achtweekse cursus voor herintreders van de Hogeschool van Amsterdam en De Brede Selectie: een samenwerkingsverband van Amsterdamse besturen voor openbaar primair onderwijs. Daarnaast heeft ze een coach en loopt ze twee dagen per week stage op een basisschool in Amsterdam. ‘Ik heb expres gekozen voor een stageplek in Amsterdam’, aldus Van Paridon. ‘Het zou wat ongemakkelijk worden als ik op een van de scholen in Amstelveen terecht kwam waar ik een audit moet doen of heb gedaan.’

Inmiddels zit Van Paridon op de helft van de cursus en heeft ze drie lessen gegeven aan groep vier. In mei wordt een eindscan gemaakt om te kijken of ze klaar is om als leerkracht aan de slag te gaan. Dan wil ze ook voor zichzelf een keuze maken. ‘Ik ben echt van plan om over te stappen, maar ik wil wel het idee hebben dat het me echt gaat lukken. In de afgelopen 30 jaar is het onderwijs enorm veranderd. Officieel ben ik herintreder, maar eigenlijk ben ik meer een zij-instromer. Ik moet helemaal opnieuw leren hoe het vak in elkaar steekt.’ Bij haar werkgever kon ze één dag in de week onbetaald verlof opnemen. Op maandag en dinsdag werkt ze nu als beleidsmedewerker bij Amstelwijs en op donderdag en vrijdag geeft ze les en volgt ze de cursus voor herintreders.

Wennen
De eerste drie lessen die Van Paridon gaf verliepen niet vlekkeloos. ‘Het is nog erg wennen in de klas. Bij een les over rekenen deed ik bijvoorbeeld erg lang over de instructie, die veel kinderen vervolgens ook niet goed snapten. In theorie weet ik precies hoe lesgeven moet, maar in de praktijk is het toch anders. Daarnaast moet ik wennen aan alle randzaken, zoals het omgaan met het digibord. Het voelt een beetje als een eerste autorijles, met heel veel handelingen tegelijk. Die eerste lessen vielen niet mee.’ Ook haar medecursisten bij De Brede Selectie hadden de nodige opstartproblemen. ‘Iedereen moet in het begin wennen. Gelukkig komen de meesten er snel in. Ik zou andere herintreders vooral ook aanraden om te beginnen met een stage en een herintrederstraject. Maak gebruik van de begeleiding die er is. Je hoeft het niet alleen te doen. Officieel zou ik met mijn lesbevoegdheid direct aan de slag mogen gaan, maar ik zou dat nu echt nog niet kunnen.’

Van Paridon heeft goede hoop dat ze snel groeit in haar rol als leraar. Hoewel het nog wennen is, geniet ze al van het lesgeven. ‘Ik doe mijn stage op een school in Amsterdam West, met veel allochtone leerlingen uit minder welgestelde gezinnen. Dat ik als leraar iets voor hen kan betekenen geeft me veel voldoening. Daarnaast zijn de kinderen gewoon heel enthousiast en dat werkt aanstekelijk. Ik mag met 56 jaar dan misschien een oude leerkracht zijn, ik ben als starter wel heel gemotiveerd.’