“Wanneer kom je weer bij ons?” Saskia Peverelli

saskia

In 2015 ben ik mijn loopbaan in het onderwijs begonnen. Ik had al een andere opleiding gevolgd en een paar jaar gewerkt, maar een commerciële kantoorbaan paste niet echt bij mij. Ik koos voor het onderwijs omdat ik verwachtte daar een afwisselende en creatieve baan te vinden, waarin ik ook het gevoel zou hebben belangrijk werk te doen. Na een verkort pabo-traject van twee jaar mocht ik voor de klas. Ik had al voor mijn afstuderen een fulltime aanstelling bij een school gevonden. Dit viel me echter ontzettend zwaar. Met de magere ervaring van een paar stages verzoop ik volledig in al het werk. Ik had een hele bewerkelijke klas en de begeleiding kwam langzaam op gang, ondanks de goede bedoelingen van de school. In een paar weken verloor ik al mijn plezier in het lesgeven en ging ik met een knoop in mijn maag naar werk elke dag.

Voordat ik al mijn plezier in lesgeven kwijt zou raken en nooit meer voor de klas zou willen ben ik daar gestopt. Ik kon meteen terecht bij DE BREDE SELECTIE. Ik kies er bewust voor om vooral kortere inval te doen. Dit is een geweldige manier om ontzettend veel scholen, methodes, onderwijstypes, verschillende groepen en collega’s te leren kennen. ‘Is dat niet zwaar? Kinderen testen je dan toch veel uit?’ vragen de meeste mensen. Tja, er zitten inderdaad pittige dagen tussen. Zodra ik echter naar huis ga laat ik dit achter me en denk ik wat kan ik de volgende keer anders/beter kan doen.  Daarnaast krijg je als invaller vaak veel vrijheid. De meeste scholen zijn ontzettend blij dat je er bent en bijna altijd wordt gezegd: ‘Als je ergens niet aan toe komt, geen probleem hoor, maak er een leuke dag van!’ Dit geeft mij de vrijheid om van alles uit te proberen.  Wel de lusten, niet de lasten, zeg ik wel eens. Overal kijk ik mee in de keuken, maar ik draag nog geen eindverantwoordelijkheid.

Omdat ik A-pooler ben heb ik ook geen omkijken naar verschillende contracten. Aan het eind van de maand krijg ik van één stichting mijn salaris. Ook vakanties en ziekteverzuim worden doorbetaald. Als ik een conferentie of studiedag wil bezoeken is daar ook ruimte voor. Daarnaast heb ik een ‘stamschool’: een school waar ik regelmatig kom en het team ook echt voelt als mijn team. Elke donderdag sta ik daar in een middenbouwgroep waar ik inval voor een leerkracht die momenteel een opleiding volgt.

In de gang kwam ik een leerling tegen van een andere groep, waar ik ook eens had gestaan. Ze vroeg: ‘Wanneer kom je weer eens bij ons?’ Dat is natuurlijk heerlijk om te horen! Inmiddels weet ik, mede door de persoonlijke begeleiding en het ontwikkelassessment van DE BREDE SELECTIE, steeds beter waar mijn kwaliteiten liggen, mijn ontwikkelpunten en mijn interesses. Ik merk dat de vraag naar leraren groeit, want op veel scholen wordt gevraagd of ik geen zin heb om langer te blijven. Maar ik kijk nog even goed om me heen, tot ik zeker weet wat ik wil. Een luxepositie dus!

Nog een tip voor invallers: ik heb een documentenmap met daarin voor elke leeftijd wat spelletjes, werkbladen, puzzels en energizers. Zo heb je altijd wat doen in een dood moment. Een echt succesnummer is het reactiespel (gemakkelijk te vinden op internet).